Søren M. Sørensen

Søren M. Sørensen

Skandinaviske Luftfartsselskaber er skrevet af Søren M. Sørensen, som bl.a. har været ansat hos SAS, Conair, Aero Chef, samt har været direktør hos Sterling Airways AB.

Her kan du møde ham i vores forfatterportræt med ham.

Hvorfor skriver du?

Jeg begyndte på mit manuskript for cirka 2 ½ år siden. Jeg havde først tænkt, det kun skulle omhandle tiden for min egen karriere i luftfarten, men ganske hurtigt indså jeg, at dette ikke var godt nok, og jeg ændrede det til at begynde i 1946 med oprettelsen af SAS og frem til juni 2023. Luftfarten er en meget levende branche og fortsætter med at udvikle sig i forskellige retninger. Nye selskaber kommer til, sammenslutninger og nogle luftfartsselskaber forsvinder og der er blevet indflettet nogle få ’Breaking News’, som er sket efter juni 2023.

Hvornår startede du med at skrive?

Det var først min kone, som sagde: ”Der er mange, som gerne vil læse om den interessante internationale rejsebranche, som du har taget del i og har så mange erfaringer fra. Du bør skrive en bog.” Endelig blev jeg overtalt til at skrive om, hvad jeg havde oplevet.

Hvilken bog arbejder du på lige nu?

Jeg arbejder nu med at færdiggøre manuskriptet på engelsk.

Hele den internationale luftfartsbranchen bruger det engelske sprog over hele verden, selv nationale sprog i fyldt med engelske betegnelse. Efter mange år i udlandet var det naturligt for mig at skrive på engelsk og begyndte faktisk med mit manuskript på engelsk, men lagde det snart til side og fortsatte på dansk.

Hvor mange bøger har du skrevet?

Skandinaviske Luftfartsselskaber er den første bog, jeg har skrevet.

 

 

Foretrækker du trykte bøger, e-bøger eller lydbøger og hvorfor?

Jeg foretrækker det skrevne ord i en bogform.

Hvilken forfatter beundrer du mest?

Jeg har ikke nogen forfatter, som jeg beundrer, men læser ofte autobiografier, Wilbur Smith, Lee Childs, Rober Ludlum, Tom Clancy, som ofte har opnået at få deres bøger filmatiseret.

Hvilken bog ville du helst selv have skrevet?

Der er ikke nogen bog, som jeg gerne ville have skrevet.

Har du et særligt ritual før/mens du skriver?

Jeg har ikke noget specielt ritual, når jeg skriver. Ind i mellem gør jeg ’research’ på internettet og forsøger at få personlige kontakter og information. Ibland har jeg oplevet, at informationen fra flere kilder ikke er den samme, og af den anledning har jeg måttet udelade informationen.

Hvad gør du, hvis du oplever en skriveblokering?

Jeg har aldrig haft nogen ’skriveblokering’. Jeg har aldrig ført nogen dagbog eller gjort notater gennem mit professionelle liv. Alt er skrevet efter hukommelsen. Når jeg begynder at skrive, kommer der altid flere of flere erindringer frem på overfladen, og det har mere været et spørgsmål om at stoppe, når inspirationen har taget over klokken 4 om morgenen.

Hvad er det bedste ved at være forfatter?

Jeg ved ikke, om man kan sige noget om, hvad er det bedste ved at være forfatter udover at være i stand til at skrive, når inspirationen kommer.

Hvad er det værste ved at være forfatter?

Er der noget værste? Ikke for mig.

Hvad ville du ønske, du havde vidst, før du begyndte som forfatter?

Jeg var ikke klar over at mit danske sprog havde ’taget skade’ efter så mange år udenfor Danmark. Efter næsten 50 år i udlandet i Sverige og England, havde jeg, uden at være klar over det, anvendt både svenske og engelske stavninger og vendinger.

Hvilke råd vil du give til en kommende forfatter?

Råd til kommende forfattere. En omgivelse hvor man uforstyrret kan koncentrere sig om skrivningen. Lav et fleksibelt synopsis, om hvad du vil skrive om. Start, forløb og et slut.

Hvor skal man gå hen, hvis man vil vide mere om dig?

Jeg er på Facebook og LinkedIn.

Hvorfor skal man læse bogen?

Bogen handler om den spændende verden fyldt med luftfartsselskaber, internationale relationer, rejseverdenen og i takt med fremmarchen af udviklingen af luftfart. Den handler også om den sideløbende mange millioners industri, som voksede op på grund af flyselskabernes behov for catering til deres passagerer på både korte og lange flyvninger.

Beretningen begynder i 1946 og slutter i juni 2023 med den enestående enighed, som opstod om et internationalt samarbejde med oprettelsen af et SAS – Scandinavian Airlines System, hvilket bidrog og fortsat bidrager til et skandinavisk sammenhold mellem Danmark, Norge og Sverige. Ganske unikt selv på verdensplan både dengang efter den Anden Verdenskrig, og i dag. Med lempelser i restriktionerne for flyvning i slutningen af 1950erne kom der rigtigt gang i udvikling med starten af mange charterselskaber især i perioden 1959-1964. En udvikling af fly fra propelfly til jetfly bidrog yderligere. Den største ændring i 1993-1995, da EU fjernede alle monopoler og tillod fri konkurrence med flyvning uden restriktioner indenfor EU.

2 store samtidige danske pionere og igangsættere, pastor Elif Krogager og Simon Spies gjorde begge deres til den eksplosive udvikling af rejsebureauer og flyselskaber med Sterling Airways og Conair, fra beskeden start med bustransport til fly, hvor Sterling Airways opnåede at blive det største privatejede charterselskaber i verden.

Den sideløbende million industri med SAS Service Partner, Aero Chef og Gate Gourmet forsynede flyselskaberne og deres passagerer med tusinder af måltider og andre cateringbehov hver dag.

Bogen kan læses af alle med eller uden tilknytning til rejsebranchen. Bogen giver et godt indblik i, hvad der er sket og sker i en lufthavn med afviklingen af den daglige flytrafik, udvikling af flyselskaber, sammenslutninger af selskaber og konkurser. Lavprisselskabernes fremmarch, hvor intet er inkluderet i billetprisen, men kan tilkøbes, hvor tidligere al servering ombord var gratis.

Hvordan får man en forretning til at vokse med en aktiv ledelse, blive succesrig og overleve i en vanskelig tider med hurtige indgreb og fleksibilitet.

Forfatterens næsten 40 års erfaring fra rejsebranchen beskriver den, som er en meget levende branche, der forsætter med at udvikles, men er samtidigt også meget følsom på grund af eksterne faktorer, såsom meteorologiske ændringer, terror, krige, politiske anledning, økonomisk indflydelse m.m.

 

Læs mere om Skandinaviske Luftfartsselskaber her

Annoncer