Du står med dartpilen i hånden.
Du er fuldstændig fokuseret på skiven.
Du siger ordet igen og igen.
Bulls-eye.
Det er det eneste, der tæller.
Pilen kastes afsted med alle dine håb og gode intentioner.
Men et splitsekund senere hører du lyden af din dartpil, der rammer tungt ind i væggen, langt væk fra centrum af skiven.
Kan man skrive til en målgruppe?
Det er irriterende, når man ikke rammer plet. Det gælder også med dine bøger.
Skal man overhovedet tænke målgruppe ind i bogen, mens man skriver?
Er der ikke bedre bare at skrive til sig selv – og så glemme alt om målgruppe undervejs?
Meningerne er delte.
Selvfølgelig skal du skrive bogen, så du selv har lyst til at læse den, men i vores erfaring er det en fordel at beskrive målgruppen tidligt i processen.
Det giver ikke blot en mere stilsikker bog. Det kan også give et forfriskende realistisk syn på bogens salgspotentiale.
Nogle fællestræk
Spørg dig selv, hvem der skal læse bogen, når du er færdig med den.
Skriver man f.eks. en young adult-bog, er der en helt klar aldersgruppe af læsere.
Det samme gælder for tunge faglitterære værker.
Til Gullaschbaronen definerede vi målgruppen således:
Gullaschbaronen – målgruppe
”Et dramatisk stykke Danmarkshistorie om alle tiders største svindelnummer, der stadig er aktuelt i lyset af nutidens finanskrise. Bogen henvender sig til personer med interesse for erhvervslivet og erhvervshistorie generelt. Blandt læserne vil være en overvægt af mænd i alderen 40+ samt studerende på landets videregående uddannelser.”
Bogen kunne være skrevet med en mere sensationspræget vinkel. Eller til et yngre publikum. I så fald ville bogen have taget sig helt anderledes ud. Derfor mener vi, at det er nyttigt at beskrive målgruppen.
Stil dig selv disse spørgsmål om målgruppen:
Hvor gammel er læseren?
Er læseren mand eller kvinde? (pige eller dreng)
Har læseren en særlig uddannelse?
Har læseren særlige behov?
Har læseren en særlig interesse?
Hvad skal læseren bruge bogen til? Underholdning, uddannelse, selvhjælpsbog – eller noget helt fjerde?
Når du kan svare på disse spørgsmål, bruger du resultatet til bedre at ramme målgruppen.
Der findes selvfølgelig flere spørgsmål, som du kan stille undervejs.
Skal det være en lydbog? Eller en trykt bog med masser af illustrationer?
Skal den være tilgængelig i en begrænset periode? Etc. Etc.
Målgruppen og sprogbruget
Skriver du en selvhjælpsbog om dating, er målgruppen ikke drenge under 10 år.
Laver du en strikkebog er målgruppen næppe mænd over 70 år.
Skriver du en bog om kæledyr generelt er målgruppen meget bredere, end hvis du specifikt skriver om gode tips til hundeslædekørsel med racen Siberian Husky.
Jo bedre du kender din målgruppe, desto bedre kan du ramme dem med et sprogbrug som tiltaler dem.
Denne artikel bringes i samarbejde med serien “Forfatterdrømme”.
Du kan allerede nu bestille den første bog i serien