Et typisk spørgsmål fra forfattere og elever på skriveskolen er bogens pris.
Det ville være let, hvis man bare kunne svare, at bogen koster 299,- kroner, men sådan er virkeligheden imidlertid slet ikke.
Her ser vi nærmere på bogpriser og prisdannelsen på det danske bogmarked.
Hvad skal bogen koste?
I gamle dage – og det vil i praksis sige før liberaliseringen af bogmarkedet – kostede nye, skønlitterære bøger typisk 299,- inkl. moms.
Med de frie priser på bøger fulgte ikke overraskende en heftig priskonkurrence og nye salgskanaler.
Og ja, prisen på bøger kan være afgørende for salget.
Generelt konkurrerer den enkelte bog jo imod alle andre udgivelser på markedet.
Har man skrevet en kriminalroman som debuterende forfatter er det svært at sælge bogen til 299 kroner, hvis den nye bog i Afdeling Q fås på tilbud til 169 kroner.
Hvorfor skal læserne betale betydeligt mere for en ukendt forfatter, når de kan få en etableret og kendt krimiforfatters seneste bog til langt mindre?
Den slags betragtninger er man nødt til at indregne, når man skal fastsætte bogens pris.
Prisen afhænger også af genren. Børnebøger skal typisk koste lidt mindre, mens faglitterære værker kan retfærdiggøre en lidt højere pris.
Omfanget og bogens udstyr spiller også ind. En paperback i sort/hvid på 20 sider er betragteligt billigere at producere end en stor coffee table book i farvetryk og 540 sider.
Sådan beregnes prisen
Mange nye bøger sættes til en vejledende pris på 199,00 kroner.
Herfra skal så trækkes moms og boghandlerens fortjeneste, der typisk sættes til 30-40 procent.
Så ser regnestykket således ud:
199,00 Bogladepris inkl. moms
159,20 Bogladepris ekskl. moms
-55,72 Boghandlerrabat på 35 %
103,48 Nettopris per bog
Nettoprisen på 103,48 skal så fordeles mellem forlag og forfatter.
Forlagets andel går til at dække deres udgifter til redaktion, korrektur, layout, tryk og distribution.
Forfatterens andel – royalty – er betalingen for det omfattende arbejde med at skrive bogen, der kan have været en årelang proces og have kostet tusindvis af timer.
I begge tilfælde skal der sælges ganske mange bøger før forfatteren og forlaget kan gøre en litterær succes til en økonomisk succes.
Salget til boghandlere
Enhver kan gå ned i sin lokale boghandel og sige: “Jeg vil gerne købe den nye bog af Søren Ellemose.”
Måske har boghandleren allerede bogen på hylden, men ellers kan de se titlen i deres it-system og bestille den direkte hjem til butikken.
Online boghandlerne som Saxo.com eller Gucca.dk kan også bestille bogen hjem via dette centrale boghandlersystem.
Priskonkurrencen er skarp i bogbranchen, og nogle boghandlere giver en del af deres normale fortjeneste videre til kunden som ekstra rabat.
Boghandlerne køber deres bøger af forlaget, og det sker typisk med en rabat på 30-40 procent.
En del af denne rabat kan boghandleren så vælge at “sende” videre til kunden.
I stedet for at boghandleren tjener 50 kroner på din bog, så tjener de måske kun 25 kroner og sætter udsalgsprisen tilsvarende ned.
I praksis betyder det dog ikke noget for forfatterens royalty, da boghandleren betaler det samme for bogen hos forlaget som oprindeligt aftalt.
Forfatteren får altså som udgangspunkt den samme royalty af den vejledende pris, uanset hvilken pris boghandleren sælger til. Bemærk, at dette varierer fra forlag til forlag.
Kan man sammenligne priser
Bogpriserne er helt frie i Danmark.
Derfor må de fysiske og digitale boghandlere sælge bogen til en hvilken som helst pris.
De kan i princippet sælge den til 0,- kroner, men skal stadig betale forlaget den normale indkøbspris, og derfor bliver forfatterens royalty uændret.
Man kan hurtigt miste overblikket, men handler man online er der gode muligheder for at sammenligne priser.
Blandt anden kan man via www.bog.nu finde priser på eksempelvis Skibsrederen om Mærsk Mc-Kinney Møller.
Hvad din pris angår skal man huske at sammenligne priserne hos de digitale boghandler inklusive deres leveringsgebyr.
Bogens prisdannelse kan være vanskelig at gennemskue, men som forfatter skal du sælge bogen til en fair pris, og den besluttes i samråd med dit forlag.
Som læser beslutter man selv om man vil købe bogen billigst muligt på nettet eller måske hellere vil betale 25 kroner mere i en fysisk boghandel, hvor man kan få rådgivning og se bogen før købet.
Tag forlaget med på råd
Hvis du er i tvivl om hvad din bog bør koste, så er du altid velkommen til at kontakte os.
Denne artikel bringes i samarbejde med serien “Forfatterdrømme”.
Du kan allerede nu bestille den første bog i serien