Men har omtalen også solgt bøger?
-
Omtale sælger ikke bøger.
-
Salg sælger bøger.
Lyder det mærkværdig?
Lad os forklare.
Med udtrykket “Salg sælger bøger” menes naturligvis den selvforstærkende proces, hvor gode salgstal skaber endnu flere gode salgstal, fordi man havner på bestseller-listerne.
Det er hverken forunderligt eller forkert, at boghandlerne satser på de bøger, der sælger bedst. Hvis du selv havde en boghandel, hvilke bøger ville du så helst lægge hylder til? Dem, der samler støv, eller dem, der sælger?
Det er bare vilkårene i detailhandel.
Men udtrykket “Salg sælger bøger” betyder først og fremmest, at salg kræver salg, og det betyder i praksis en stor, vedvarende og ihærdig salgsindsats.
Hvordan sælger man bøger?
I gamle dage skete salget via boghandlernes fysiske butikker.
Der var udelukkende tale om trykte bøger, og priserne lå helt fast, i hvert fald i en længere periode efter udgivelsen.
Sådan er det ikke længere.
Nye udgivelser kommer både som traditionelle trykte bøger og nu også som e-bøger og lydbøger.
Samtidig er salgskanalen ikke længere “kun” boghandlerens fysiske hylder, men også supermarkeder, kiosker, bogklubber og de store netboghandlere.
Og naturligvis ikke mindst de fremstormende streaming-tjenester, der tilbyder digitale læseoplevelser ad libitum. Der som bekendt er danskernes foretrukne variant af mange af livets fristelser.
Bogmarkedet kan i disse år ligne en bugnende buffet for forfattere.
Aldrig har der været så gode muligheder for at blive udgivet.
Og aldrig har der været så mange muligheder for at sælge bøger.
Men er man så sikker på succes som forfatter?
Naturligvis ikke. Snarere tværtimod.
Hvordan skaber man efterspørgsel?
Alle disse salgskanaler kan bearbejdes på forskellig vis, men man opnår intet salg uden en efterspørgsel.
Normalt skabes denne efterspørgsel via omtale, der så igen opnås via marketing i alle dens afskygninger.
Marketing er både presseomtale, anmeldelser, reklamer, bogbloggere, nyhedsbreve og alt muligt andet.
Mange trykte aviser som Politiken, Berlingske, Jyllands-Posten, Jyske Vestkysten og Weekendavisen formidler stadig litteraturstof og har i visse tilfælde tillæg om bøger og kultur.
Men nåleøjet er meget lille på de danske avisredaktioner. Med mere end 10.000 nye titler hvert år kan aviserne naturligvis kun omtale eller anmelde en brøkdel af disse. Faktisk kun en meget lille brøkdel.
Radio og TV har også gode programmer om litteratur, og hvis man er dygtig eller tilstrækkelig “relevant” for det enkelte programs målgruppe af seere og lyttere, kan man sagtens komme i både radio og TV.
Mange virkeligt dygtige mennesker blogger om bøger, og nogle af disse har ganske mange læsere. De er naturligvis også særdeles interessante som et middel til at skaffe omtale.
God omtale er ikke nok
Men – og det er et stort MEN – omtale sælger ikke nødvendigvis bøger.
Vi følger debatten tæt med kollegaer, og det er efterhånden mere regelen end undtagelsen, at end ikke god omtale sælger bøger længere.
Man kan have fået en nærmest fabelagtig 6-stjernet anmeldelse uden at sælge flere bøger.
Man kan slide sofaerne tynde i diverse talkshows uden at det kan ses på salgstallene.
Og man kan bruge tusindvis eller titusindvis af kroner på marketing uden garanti for, at det sælger eet eneste ekstra eksemplar.
Og det gælder også med annoncer via de sociale medier.
Det eneste, der er helt sikkert med annoncer, er, at du kommer til at bruge penge.
En bogs succes kan tilmed også bero på en tilfældighed. At man pludselig rammer tidsånden og har skrevet om et emne, der optager Danmark.
Men den slags er både vanskeligt og usikkert at planlægge efter.
Både som forlag og som forfattere har vi altid et vågent øje for alternative salgsmetoder og salgskanaler, men der er ingen garantier.
Lidt firkantet sagt, så kan man opsummere det:
Omtale sælger ikke bøger.
Salg sælger bøger.
Der er ingen genveje.